20210310Bestuursexcursie.jpgwoensdag 10 maart 2021 21:25

Vanaf 28 maart 2019 ben ik namens de ChristenUnie / SGP lid van het algemeen bestuur van het hoogheemraadschap van Rijnland. De fractie bestaat verder uit Niek van der Plas (voorzitter) en Jaap Klok (commissielid).

Het Hoogheemraadschap van Rijnland is het oudste waterschap van Nederland. De eerste vermelding dateert uit 1255, het jaar waarin Graaf Willem II van Holland laat opschrijven dat voorgenomen waterwerken in de wijde omgeving eerst aan de heemraden moeten worden voorgelegd. Tijdens mijn introductie kon ik deze charter (foto) die zich in het Rijnlands archief te Leiden bevindt, zelf in ogenschouw nemen.

20210310Charter.jpg

Het hoogheemraadschap houdt de primaire en secundaire waterkeringen in zijn werkgebied – ruwweg de driehoek Gouda, Leiden, Haarlem – in stand, zorgt voor een goede waterstand in polders en stedelijke gebieden en voor schoon en gezond water in plassen, grachten en sloten. Daarnaast zuivert het waterschap het afvalwater van bedrijven en huishoudens. Kort gezegd: Rijnland zorgt voor droge voeten en schoon water.

20210310Poldergemaal.jpg

Uitgangspunt van de ChristenUnie / SGP Rijnland tijdens deze bestuursperiode is haar verkiezingsprogramma “waterschap en rentmeesterschap” uit 2019. De fractie werkt vanuit de vijf hoofdthema ’s van dit programma: Core business, Uitdagingen voor de toekomst, Samenwerken met je partners, Gewoon goed je werk doen en Participatie van bewoners en bedrijven. Omdat de ChristenUnie / SGP geen deel uitmaakt van de bestuurscoalitie zet zij in op het leveren van kwalitatief toegevoegde waarde aan de bestuurlijke besluitvorming.

We werken vanuit het besef dat onze God de Schepper is van land en water. Dat concretiseren is niet altijd gemakkelijk. Er bestaat immers niet zoiets als een christelijke dijk of afvalwaterzuivering. Toch ligt in veel van onze ideeën het zoeken van het goede voor deze wereld en haar bewoners vanuit bijbels perspectief besloten.

Laten we eerlijk zijn. Veel van de bestuursbesluiten volgen logischerwijs uit de (bij wet bepaalde) opgaven van het waterschap. Veel besluiten berusten ook op common sense. Vaak zijn we blij met de initiatieven die hieruit voortkomen, zoals het aanleggen van een fullscale PACAS installatie op de afvalwaterzuiveringsinstallatie Leiden Noord, waarvan de bouw inmiddels is gestart. Deze zuiveringsstap verwijdert medicijnresten en andere microverontreinigingen uit stedelijk afvalwater.

We verheugen ons over het steeds breder gedeelde besef dat klimaatadaptatie een gegeven is als ook de noodzaak de biodiversiteit te versterken. Soms lukt het ons als partij bij besluiten de puntjes op de i te zetten, bijvoorbeeld door inhoudelijke wijzigingen voor te stellen die de kwaliteit van de informatievoorziening of verordeningen van het hoogheemraadschap vergroten.

20210310Bestuursexcursie.jpg

Wat daarbij helpt is dat de verstandhouding met de andere bestuursleden, ondanks de inhoudelijke verschillen, uitstekend is. De sfeer is gemoedelijk. Er wordt naast serieuze gesprekken, veel met elkaar gelachen. Het kan zo maar zijn dat ik gebeld wordt door een hoogheemraad om over een onderwerp waarover ik vragen gesteld heb, van gedachten te wisselen. Wat ik ook fijn vind is dat onze dijkgraaf stuurt op besluitvorming op basis van consensus. Dat haalt de onnodig scherpe randjes van het debat.

Met dankbaarheid kijk ik dan ook terug op de afgelopen twee jaren.

René Roorda,

Hillegom