Medicijnresten in afvalwater

20210121_120624195_iOS.jpgvrijdag 25 november 2022 17:49

Jaarlijks komt er meer dan 140.000 kilogram aan resten van medicijnen in het riool terecht. De huidige afvalwaterzuiveringsinstallaties (AWZI ‘s) zijn helaas nog onvoldoende in staat deze medicijnresten uit het afvalwater te verwijderen. Daardoor belanden veel medicijn-resten op dit moment nog in het oppervlaktewater en zelfs in het grondwater.

Medicijnen brengen schade toe aan de waterflora en -fauna. Zo kunnen pijnstillers het weefsel van vissen beschadigen, anticonceptiemiddelen voor geslachtsverandering bij vissen zorgen en antipsychotica het gedrag van kleine waterkreeftjes en vissen veranderen. Ook moeten drinkwaterbedrijven door medicijnresten meer moeite doen om schoon drinkwater te produceren.

Steeds meer wordt duidelijk dat de aanwezigheid van medicijnresten in het oppervlaktewater een groeiend probleem is. Daarom wordt in Nederland hard gewerkt aan het verbeteren van de waterkwaliteit en het schoonhouden van drinkwaterbronnen. Uiteraard ligt daarbij in de eerste plaats de nadruk op preventie: zorg dat medicijnresten niet in het riool terecht komen. Dat kan bijvoorbeeld door te stimuleren dat ongebruikte medicijnen weer bij de apotheken worden ingeleverd en ziekenhuizen te verplichten het eigen afvalwater te zuiveren voordat ze het lozen.

Deze maatregelen verhinderen echter niet dat er medicijnresten in het rioolwater terecht (blijven) komen. Gelukkig kunnen waterschappen voor de verwijdering hiervan gebruik maken van reeds beproefde (combinaties van) technieken, zoals ozon, actieve koolstof en membraanfiltratie. Het is mogelijk met deze zuiveringstechnieken naast medicijnresten ook een breed scala aan andere stoffen uit het afvalwater te verwijderen. Momenteel vinden er bij meerdere waterschappen pilots plaats die moeten uitwijzen welke technieken het meest effectief zijn en het beste aansluiten bij de in Nederland toegepaste zuiveringsmethodes.

Op 30 september 2021 nam het Hoogheemraadschap van Rijnland, als eerste waterschap in Nederland, op de AWZI Leiden Noord een PACAS installatie in gebruik. Met deze installatie krijgt de jaarlijkse hoeveelheid (ca. 9 miljoen m3) afvalwater die op deze AWZI wordt gezuiverd een extra zuiveringsstap, waarmee medicijnresten voor ca. 70% verwijderd worden.

Het spreekt voor zich dat het besluit op deze AWZI medicijnresten uit afvalwater te gaan verwijderen door mij en mijn fractiegenoot van harte werd gesteund. Het verwijderen van medicijnresten uit afvalwater is immers een belangrijk thema in het verkiezingsprogramma 2019-2023 van de ChristenUnie/SGP Rijnland.

Onlangs heeft het Hoogheemraadschap van Rijnland besloten de AWZI Haarlem Waarderpolder te vernieuwen. De huidige AWZI, de grootste van Rijnland, verkeert namelijk in slechte staat en is niet berekend op de toekomst. In het huidige investeringsbesluit is echter vooralsnog de zuiveringstap voor het verwijderen van medicijnresten niet opgenomen.

De ChristenUnie/SGP-fractie van Rijnland vindt dat deze stap bij nieuw te bouwen AWZI ‘s niet meer mag ontbreken en wil graag dat uit het afvalwater dat op de nieuwe AWZI Haarlem Waarderpolder zal worden gezuiverd, ook de medicijnresten worden verwijderd.